Митні органи мають право перевіряти документи та відомості, які надаються під час переміщення товарів через кордон, пересвідчуватися у правильності обліку товарів, що переміщуються через митний кордон чи перебувають під митним контролем. Митники мають право здійснювати перевірку законності ввезення товарів, транспортних засобів комерційного призначення на митну територію України, дотримання порядку їх ввезення, а також правильності нарахування та повноти сплати митних платежів; перевірку відповідності фактичної кількості ввезених товарів, транспортних засобів комерційного призначення відомостям, заявленим у митній декларації. За результатами таких перевірок складається акт, один примірник якого надається суб’єкту, що перевірявся.
Окрім того, Митним кодексом передбачена така форма контролю як документальна перевірка дотримання вимог законодавства з питань митної справи, у тому числі своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати митних платежів.
Предметом такої перевірки є правильність заповнення митних декларацій, декларацій митної вартості та дослідження достовірності зазначених у них даних, інспектування законності ввезення (пересилання) товарів на митну територію України або на територію вільної митної зони, вивезення (пересилання) товарів за межі митної території України або за межі території вільної митної зони, а також перевірка своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати митних платежів.
Документальні перевірки дотримання вимог законодавства з питань митної справи, бувають як плановими виїзними перевірками, які передбачені в плані-графіку та можуть проводитися не частіше одного разу на 12 місяців, так і позаплановими виїзними перевірками, коли вони не передбачені відповідними і може проводитися за наявності хоча б однієї з обставин, передбачених Митним кодексом України. Як приклад, підставами для проведення позапланової виїзної перевірки є виявлення фактів порушення підприємством вимог законодавства з питань митної справи, не подання в установлений строк митної декларації, початок процедуру припинення підприємства та відкриття провадження у справі про визнання підприємства банкрутом.
При проведенні документальної митної перевірки суб’єкт, що перевіряється, зобов’язаний надати повний пакет документів з достовірними даними та підтвердженням того, що нарахування та сплата митних платежів були проведені в повному обсязі.
Адвокати АО WinnerLex можуть забезпечити повний супровід митних перевірок дотримуючись вимог законодавства з питань митної справи, від її початку і до оскарження в суді негативних наслідків, застосованих до підприємства за результатами перевірки.
Багаторічна успішна практика наших адвокатів по вирішенню митних спорів дозволяє ефективно здійснювати супровід митних перевірок та оскаржувати незаконні рішення, прийняті після проведених перевірок дотримання вимог законодавства з питань митної справи.
підготовка підприємства до документальної перевірки;
надання консультацій під час проведення перевірок;
представництво інтересів у судах всіх інстанцій у спорах, що вникають за результатами проведених перевірок;
оскарження рішень, прийнятих після проведення перевірок;
складання запитів, скарг, заяв, роз’яснень та інших документів правового характеру під час проведення перевірок;
консультування з приводу можливих наслідків за результатами документальних перевірок, у тому числі донарахування грошових зобов’язань та застосування штрафних санкцій.
Перевіряючі мають право приступити до проведення документальної (планової чи позапланової) виїзної перевірки чи зустрічної звірки виключно за умови пред’явлення керівнику відповідного підприємства або уповноваженій ним особі під розписку посвідчення на право проведення перевірки, в якому зазначаються дата його видачі, назва органу, що проводить перевірку, мета проведення перевірки, вид (планова чи позапланова) та підстави її проведення, дати початку та закінчення перевірки, посади, спеціальні звання та прізвища посадових осіб органу доходів і зборів, які проводитимуть перевірку, пред’явлення службових посвідчень зазначених осіб, а також надання копії наказу органу доходів і зборів про проведення перевірки. Посвідчення на право проведення перевірки є дійсним за умови наявності підпису керівника органу, що проводить перевірку, скріпленого печаткою цього органу.
Ненадання суб’єкту, що перевіряється, копії наказу про проведення перевірки, непред’явлення службових посвідчень посадових осіб, які проводитимуть перевірку, а також посвідчення на право проведення перевірки або їх надання (пред’явлення) з порушенням вимог закону, є підставою для недопущення перевіряючих до проведення перевірки.
Під час проведення документальних перевірок Керівник підприємства або уповноважена ним особа має право звернутися до керівника органу, яким призначено перевірку, з письмовою заявою щодо продовження строку надання документів (їх копій), зазначених у письмовому запиті посадової особи відповідного органу, але не більше ніж на 15 робочих днів.
Посадові особи підприємства, що перевіряється, мають право направляти перевіряючим письмові заяви, зауваження, пояснення з питань, що стосуються перевірки; запитувати у посадових осіб, що проводять перевірку, та отримувати від них інформацію щодо положень законодавства, які стосуються питань перевірки; вимагати від посадових осіб перевірки відомостей та фактів, що можуть свідчити на користь підприємства.
Після отримання акту, складеного за результатами перевірки, підприємство має право подавати письмові бо заперечення до акта перевірки у разі незгоди з викладеними в ньому фактами та обставинами, а також вимагати розгляду цих зауважень або заперечень посадовими особами органу, що проводив перевірку.
Документальні перевірки дотримання вимог законодавства України з питань митної справи, у тому числі своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати митних платежів, проводяться органами доходів і зборів з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 Податкового кодексу України.
За загальним правилом тривалість документальної виїзної перевірки не повинна перевищувати 30 робочих днів, але за наявності підстав, передбачених законом, строк проведення документальної виїзної перевірки може бути продовжений наказом відповідного органу не більше ніж на 15 робочих днів.
За результатами документальної перевірки складається акт, який є підставою для самостійного визначення відповідним органом суми грошового зобов’язання підприємства щодо сплати митних платежів, а також для вжиття заходів, які передбачено законами України (штраф, пеня тощо).
Документальні перевірки можуть проводитися на кожному підприємстві, який має справу з митними платежами та розмитненням товарів, які ввозяться на територію України, тому уникнути їх проведення є доволі проблематичним. Однак, негативні наслідки таких документальних перевірок можна мінімізувати шляхом підготовки митних документів без помилок, вірного заповнення декларацій, платіжних доручень та внесення достовірних даних до них.