Однією з головних проблем ведення бізнесу в Україні є складання податковими органами актів перевірки, в яких можуть відображатися припущення перевіряючих та незаконні висновки про порушення норм податкового законодавства платниками податків.
Одним із найпоширеніших припущень податківців вже останні 10 років є встановлення в актах перевірки фактів нереальності (недійсності, нікчемності, безтоварності) певних господарських операцій без відповідного рішення суду.
Суттєвим етапом доведення своєї правової позиції з боку платника податків є складання заперечення на акт податкової перевірки, в якому потрібно викласти усі докази правомірної поведінки платника податків, та надати необхідні документи на підтвердження.
Захист інтересів платників податків – це спеціалізація податкових адвокатів Адвокатського об’єднання «ВіннерЛекс». Зважаючи на багаторічний стаж, наші фахівці детально володіють нормами процесуального та матеріального права, мають багаторічний успішний досвід оскарження результатів податкових перевірок як у адміністративному, так і у судовому порядку.
У разі відмови платника податків або його законних представників від підписання, отримання акту (довідки) перевірки або неможливості його вручення та підписання у зв’язку з відсутністю таких осіб за місцезнаходженням, посадові особи контролюючого органу складають відповідний акт, що засвідчуватиме вище наведені факти. Відмова від підписання акту перевірки або отримання його примірника не звільняє платника податків від обов’язку сплатити грошові зобов’язання, визначені контролюючим органом за результатами перевірки.
У разі, коли платник податків у своїй скарзі або запереченні посилається на обставини, що не були досліджені під час перевірки, та об’єктивний їх розгляд неможливий без проведення перевірки, то ДФС України своїм наказом може призначити позапланову перевірку з питань, що стали предметом оскарження.
Дуже важливо дотримуватися встановлених строків для направлення заперечення на акт перевірки або скаргу на податкове повідомлення-рішення, адже Податковий кодекс не допускає направлення документів пізніше дозволених термінів.
У разі безпосередньої подачі заперечень до канцелярії контролюючого органу необхідно отримати відмітку про отримання від такого органу на другому примірнику заперечень. У разі надсилання заперечення поштою потрібно направляти документи цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення.


Строки для подання заперечення та/або додаткових документів — 10 робочих днів з дня, що настає за днем отримання акта (довідки). Адресат подання — контролюючий орган, який проводив перевірку ПП. Строк розгляду заперечення — протягом 7 робочих днів, що настають за днем їх отримання (днем завершення перевірки, проведеної у зв’язку з необхідністю з’ясування обставин, що не були досліджені під час перевірки та зазначені у зауваженнях).
Для оскарження податкового повідомлення-рішення потрібно звертатися адміністративного суду, причому за вибором позивача (тобто субєкта господарювання, який оскаржує податкове повідомлення-рішення) позов може бути поданий: до адміністративного суду за місцем перебування позивача (місцем проживання); до адміністративного суду за місцем перебування відповідача (тобто органу ДПС, чиє податкове повідомлення-рішення оскаржується).
Адреси та реквізити адміністративних судів можна дізнатися на офіційному сайті Судової влади України.
Для звернення до адміністративного суду з позовом слід керуватися нормами ст. 122 Кодексу адміністративного судочинства України, якою передбачено, що для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який обчислюється з дня, коли особа дізналася або мала дізнатися про порушення своїх прав. Проте в ч. 3 ст. 122 Кодексу адміністративного судочинства України зазначено, що іншими законами можуть установлюватися інші строки для звернення до адміністративного суду. У сфері оподаткування таким законом є Податковий кодекс України.. Так, згідно з п. 56.19 Податкового кодексу України, платник податків має право оскаржити в суді податкове повідомлення-рішення або інше рішення органу ДПС у будь-який момент після отримання такого рішення з урахуванням строків давності, передбачених ст. 102 ПК (тобто протягом 1 095 днів).Строк давності в 1 095 днів обчислюється з дня отримання платником податків оскаржуваного податкового повідомлення-рішення.