Конституцією України передбачено, що всі державні органи, до яких звісно відносяться і митні органи, мають діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Але, як показує практика, нерідко посадові особи митних органів допускають зловживання своїми правами, не дотримуються закону, зашкоджуючи інтересам імпортерів та експортерів неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю. Що ж робити, коли Ви зіткнулись з порушенням Ваших прав митниками? Як варіант, можна прийняти необґрунтовані вимоги працівників митниці, не йдучи з ними у протистояння. Але, якщо виконати раз безпідставні вимоги суб’єкта владних повноважень, збільшується ризик зловживань відносно Вас з боку митників у майбутньому, оскільки вони побачать, що їх протиправній поведінці ніхто не протидіє, тому і далі спротиву проти їх зловживань не буде. Тому краще, якщо Ви хоч раз зіткнулися з протиправними рішеннями, діями чи бездіяльністю з боку митниці, якнайшвидше подавайте на оскарження дій митних органів. Таким чином Ви не тільки відстоїте свої інтереси у поточній ситуації, але і спрацюєте на майбутнє, оскільки митники будуть розуміти, що на спроби їх посягань на Ваші права вони отримають жорстку відповідь.
Оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність митних органів можна як в судовому, так і в адміністративному – досудовому порядку.
Обидва шляхи оскарження мають свої переваги.
Звернувшись до суду, Ви можете розраховувати на більшу об’єктивність та неупередженість розгляду справи судом.
Оскарження протиправних рішень, дій чи бездіяльності митників в досудовому порядку до митного органу вищого рівня займає менше часу, аніж оскарження в судовому порядку. Тому, якщо рішення, або дії митників будуть явно і грубо порушувати закон, є певна вірогідність, що Ваша скарга буде задоволена митним органом вищого рівня. При цьому, у митного органу нижчого рівня, дії чи рішення якого будуть визнані протиправними митним органом вищого рівня, не буде можливості оскаржити рішення про задоволення Вашої скарги в апеляційному порядку, на відміну від ситуації, коли Ваш позов буде задоволено судом першої інстанції, після чого митниця подасть апеляційну скаргу, і рішення суду набере законної сили лише після завершення процедури апеляційного перегляду.
Отже, в залежності від обставин спірної ситуації, може бути доволі доречним оскарження дій митних органів , рішень чи бездіяльності саме в адміністративному порядку до митного органу вищого рівня.
Слід враховувати, що митними органами вищого рівня є:
- щодо митних постів – митниці, структурними підрозділами яких є ці митні пости;
- щодо митниць – Державна митна служба України.
Багаторічна практика адвокатів АО WinnerLex по вирішенню митних спорів дозволяє нам ефективно оскаржувати незаконні рішення, дії чи бездіяльність митних органів.
вирішення спорів щодо декларування майна;
вирішення спорів з приводу конфіскації майна;
вирішення спорів щодо оскарження постанов про адміністративну відповідальність за порушення митних правил;
надання усних та письмових консультацій по митним спорам;
оскарження рішень, дій або бездіяльності митного органу з приводу коригування митної вартості товару;
оскарження рішень, дій чи бездіяльності у визначені коду товару за УКТЗЕД;
оскарження рішень, дій чи бездіяльності щодо повернення митних платежів, помилково або надмірно сплачених до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється митними органами;
складання запитів, скарг, заяв та інших документів правового характеру з метою вирішення митного спору;
консультування з приводу суперечок стосовно переміщення товарів через митний кордон України в режимі експорту, імпорту, тимчасового ввезення, транзиту.
Державна митна служба України може скасовувати або змінювати неправомірні рішення митних органів, а також вживати заходів реагування до винних посадових осіб за фактами неправомірних рішень, дій або бездіяльності зазначених органів або осіб. Тому у разі незгоди з діями посадових осіб митних органів одним із варіантів захисту є подання скарги до Державної митної служби України.
Відповідно до положень Митного кодексу України скарга на рішення, дії або бездіяльність митних органів по формі і змісту має відповідати вимогам до скарг, визначеним у Законі України “Про звернення громадян”.
Скарга підприємства має містити повну назву підприємства, його адресу, код юридичної особи у ЄДРПОУ, реквізити митного органу, дії чи рішення якого оскаржується, а також інші дані, визначені законом. Скарга підписується керівником підприємства або уповноваженою особою (такою особою може бути адвокат), із зазначенням дати підписання скарги. До скарги слід також додати наявні докази (документи), що доводять обґрунтованість скарги. Перелік додатків вказується у скарзі.
Скарга має містити повну інформацію щодо предмету оскарження – включати детальний опис оскаржуваного рішення, дії або бездіяльності митних органів, та вмотивовану аргументацію, у чому саме полягає незаконність відповідного рішення, дії чи бездіяльності, з посиланням на норми законодавства, а також вимоги та клопотання скаржника.
Варто знати, що коли у діях особи, яка вчинила порушення митних правил, відсутні ознаки вчинення злочину, провадження у справі про таке порушення може бути припинено шляхом компромісу шляхом укладення мирової угоди між зазначеною особою та митним органом, посадова особа якого розглядає справу. Мирова угода, як правило, укладається на умовах митниці, відповідно до якої необхідно сплатити відповідні митні платежі у встановленому митницею розмірі, після чого завершується митне оформлення та його повернення (у випадку, коли товар було затримано митницею до завершення розгляду справи). Тому такий варіант можна розглядати у випадку, коли необхідно завершити митне оформлення товару у дуже стислі строки, не розпочинаючи процедури оскарження рішення чи дій митного органу.
В досудовому порядку рішення та дії чи бездіяльність митниці можуть бути оскаржені до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику. Таким органом є заново створена у 2019 році Державна митна служба України, шляхом реорганізації Державної фіскальної служби України на Державну податкову (ДПС) та Державну митну (ДМС) служби.
Скарга може бути подана як у письмовій формі, так і у електронній формі шляхом заповнення форми скарги у онлайн-системі скарг на роботу митниці. Але краще все ж таки подати скаргу у письмовій формі шляхом направлення листа Укрпоштою, для того, щоб залишилися докази звернення зі скаргою.
Так, за положеннями Митного кодексу України подання скарги зупиняє виконання постанови про притягнення до відповідальності у справі про порушення митних правил до закінчення розгляду скарги.