Необхідність оскарження податкового повідомлення-рішення, скорочено – ППР, виникає зазвичай після проведеної податковим органом перевірки. Раніше на певні види податкових перевірок було встановлено мораторій, але з початку 2024 року активні перевірки платників податків відновлені. Тому, якщо ви читаєте цю сторінку, то, скоріш за все, ви вже стикнулись з податковою перевіркою та її наслідками у вигляді відповідного рішення податкового органу.
Відповідно до діючого законодавства в ППР мають зазначатися суми грошових зобов’язань та штрафних санкцій нарахованих за результатами проведеної перевірки.
Тож якщо ви не згодні з висновками податкового органу, викладеними в акті, або з сумами зобов’язань та штрафних санкцій, ви маєте право на оскарження ППР в Києві чи іншому місті, в адміністративному або судовому порядку, незалежно від того чи ви є ФОП, чи юридична особа.
Адміністративна процедура оскарження ППР передбачає подання скарги на рішення податкової до контролюючого органу вищого рівня.
Оскарження ППР в судовому порядку полягає в зверненні до відповідного адміністративного суду з позовом про визнання такого рішення податкової протиправним та його скасування.
На цей час підприємства в Києві та Київській області мають подавати такий позов до Київського окружного адміністративного суду.
Позов про скасування ППР в Дніпрі подається до Дніпропетровського окружного адміністративного суду.
Потрібно знати, що платник податків може не сплачувати нараховані податковим органом суми зобов’язань поки триває процедура оскарження податкового повідомлення-рішення. Таке зобов’язання вважається неузгодженим і відповідальність за його невиконання не наступає. Тому своєчасне подання скарги чи позову на податкове повідомлення-рішення є дуже важливим.
Строки оскарження ППР залежать від обраної процедури та інших обставин. Так, скарга на податкове-повідомлення рішення в адміністративному порядку має бути подана протягом десяти днів після його отримання.
Строк оскарження ППР до суду залежить від того чи звертались перед цим зі скаргою на це рішення. Якщо раніше подавалась скарга за адміністративною процедурою і вона не принесла бажаного результату, то позов про скасування ППР треба подати до суду протягом місяця після розгляду скарги і отримання відповідного рішення. Якщо скарга на ППР не подавалась, то оскаржити ППР до суду можна протягом трьох місяців після його отримання.
Акцентуємо увагу, що вказані строки для звернення до суду з позовом про скасування ППР є максимальними. Але краще за все звертатись до суду саме в десятиденний строк з дати отримання ППР, або рішення за результатами розгляду скарги. Тоді розраховане за результатами перевірки податкове зобов’язання безсумнівно не буде вважатися узгодженим і платник податків може бути повністю убезпеченим від ризиків, пов’язаних з виникненням податкового боргу і подальшим арештом активів.
Отже, правильне і оперативне оскарження рішення податкової за результатами проведеної перевірки є запорукою стабільної роботи бізнесу та звільнення від сплати безпідставно нарахованих податкових зобов’язань. Водночас як можна було побачити, подання скарги на ППР чи позову до суду вимагає глибоких і детальних знань податкового законодавства та адміністративного судового процесу.
Податкові адвокати АО «ВІННЕРЛЕКС» мають великий досвід в захисті прав та інтересів платників податків від безпідставних ППР за результатами податкових перевірок.
У випадку відповідного звернення клієнта адвокати АО «ВІННЕРЛЕКС»:
- проведуть оперативний аналіз ППР, акту перевірки та первинної документації;
- визначать перспективи скасування ППР;
- визначать строки, оптимальні процедуру та етапи оскарження;
- нададуть детальну консультацію щодо оптимальної процедури та строків оскарження;
- складуть скаргу до податкового органу вищого рівня;
- здійснять повний захист ваших інтересів в адміністративному суді від складання і подання позовної заяви до участі в судових засіданнях і отримання судового рішення.
У разі відмови платника податків або його законних представників від підписання, отримання акту (довідки) перевірки або неможливості його вручення та підписання у зв’язку з відсутністю таких осіб за місцезнаходженням, посадові особи контролюючого органу складають відповідний акт, що засвідчуватиме вище наведені факти. Відмова від підписання акту перевірки або отримання його примірника не звільняє платника податків від обов’язку сплатити грошові зобов’язання, визначені контролюючим органом за результатами перевірки.
У разі, коли платник податків у своїй скарзі або запереченні посилається на обставини, що не були досліджені під час перевірки, та об’єктивний їх розгляд неможливий без проведення перевірки, то ДФС України своїм наказом може призначити позапланову перевірку з питань, що стали предметом оскарження.
Дуже важливо дотримуватися встановлених строків для направлення заперечення на акт перевірки або скаргу на податкове повідомлення-рішення, адже Податковий кодекс не допускає направлення документів пізніше дозволених термінів.
У разі безпосередньої подачі заперечень до канцелярії контролюючого органу необхідно отримати відмітку про отримання від такого органу на другому примірнику заперечень. У разі надсилання заперечення поштою потрібно направляти документи цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення.
Строки для подання заперечення та/або додаткових документів — 10 робочих днів з дня, що настає за днем отримання акта (довідки). Адресат подання — контролюючий орган, який проводив перевірку ПП. Строк розгляду заперечення — протягом 7 робочих днів, що настають за днем їх отримання (днем завершення перевірки, проведеної у зв’язку з необхідністю з’ясування обставин, що не були досліджені під час перевірки та зазначені у зауваженнях).
Для оскарження податкового повідомлення-рішення потрібно звертатися адміністративного суду, причому за вибором позивача (тобто субєкта господарювання, який оскаржує податкове повідомлення-рішення) позов може бути поданий: до адміністративного суду за місцем перебування позивача (місцем проживання); до адміністративного суду за місцем перебування відповідача (тобто органу ДПС, чиє податкове повідомлення-рішення оскаржується).
Адреси та реквізити адміністративних судів можна дізнатися на офіційному сайті Судової влади України.
Для звернення до адміністративного суду з позовом слід керуватися нормами ст. 122 Кодексу адміністративного судочинства України, якою передбачено, що для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який обчислюється з дня, коли особа дізналася або мала дізнатися про порушення своїх прав. Проте в ч. 3 ст. 122 Кодексу адміністративного судочинства України зазначено, що іншими законами можуть установлюватися інші строки для звернення до адміністративного суду. У сфері оподаткування таким законом є Податковий кодекс України.. Так, згідно з п. 56.19 Податкового кодексу України, платник податків має право оскаржити в суді податкове повідомлення-рішення або інше рішення органу ДПС у будь-який момент після отримання такого рішення з урахуванням строків давності, передбачених ст. 102 ПК (тобто протягом 1 095 днів).Строк давності в 1 095 днів обчислюється з дня отримання платником податків оскаржуваного податкового повідомлення-рішення.