Споживчий ринок у нашій країні заповнений контрафактними товарами. Об’єктами підробок частіше за все стають ліки, одяг та взуття, та навіть мобільні гаджети та побутова техніка. Крім того, існує проблема так званого «сірого» імпорту, коли на територію України завозиться оригінальний товар певного виробника, але не виробниками чи їх офіційними дистриб’юторами, а неуповноваженими на це особами.
Митним кодексом України передбачено, що митні органи мають сприяти захисту прав інтелектуальної власності під час переміщення товарів через митний кордон України.
Митні органи мають певні права, надані їм законом, з метою сприяння захисту прав інтелектуальної власності, а саме:
- перевірки товарів на предмет порушення прав інтелектуальної власності;
- взяття проб (зразків) товарів в рамках процедур митного контролю та митного оформлення з метою встановлення характеристик, визначальних для встановлення належності товарів до таких, які виготовлені з використанням об’єктів права інтелектуальної власності;
- призупинення митного оформлення товарів на підставі даних митного реєстру об’єктів права інтелектуальної власності та за ініціативою контролюючого органу;
- знищення товарів, митне оформлення яких призупинено за підозрою у порушенні прав інтелектуальної власності.
Для полегшення захисту прав інтелектуальної власності було створено Митний реєстр об’єктів інтелектуальної власності.
Власники об’єктів інтелектуальної власності, які мають підстави побоюватися, що можуть бути порушено їх права, можуть подати до відповідного контролюючого органу заяву про сприяння захисту належних йому майнових прав на об’єкт інтелектуальної власності. За цією заявою будуть внесені відомості до Митного реєстру об’єктів права інтелектуальної власності.
Процедура подання цієї заяви, а також її розгляд регулюються Порядком реєстрації у митному реєстрі об’єктів права інтелектуальної власності, які затверджено наказом Міністерства фінансів України № 648 від 30.05.2012 року.
При цьому існує проблема, що заяви правовласників часто не містять інформацію для ідентифікації контрафактних товарів. Відсутність в Митному реєстрі об’єктів права інтелектуальної власності інформації необхідної для ідентифікації контрафактних товарів іноді призводить до затримання митного оформлення оригінальних товарів.
Крім того, трапляються випадки, коли процедура призупинення митного оформлення товарів к зв’язку із порушенням інтелектуальної власності ініціюється недобросовісними особами, в результаті чого створюються перешкоди вже для добросовісних правовласників. Так, наявні випадки реєстрації недобросовісними суб’єктами торгових знаків, промислових зразків, що містять незначні відмінності від зареєстрованих, після чого на підставі отриманого в установленому порядку свідоцтва/патенту недобросовісні суб’єкти подають до митного органу заяву про сприяння захисту належних їм майнових прав на такі об’єкти, шляхом внесення відповідних відомостей до митного реєстру. Таким чином, правовласник фактично може бути позбавлений права звернення до митного органу щодо сприяння захисту належних йому майнових прав на відповідний об’єкт права інтелектуальної власності. Шляхом виходу з такої ситуації може бути звернення добросовісного правовласника до суду за захистом порушених прав інтелектуальної власності, що потребує допомоги адвоката.
надання консультацій з приводу заходів, що здійснюються митними органами з приводу сприяння захисту прав інтелектуальної власності;
представництво у митних органах інтересів Клієнтів з питань захисту прав інтелектуальної власності;
складання заяв, запитів та інших документів правового характеру для внесення даних до Митного реєстру об’єктів права інтелектуальної власності;
оскарження рішень, дій чи бездіяльності митних органів з питань захисту прав інтелектуальної власності.
Декларант повинен знати, що на митні органи покладено обов’язок щодо сприяння захисту прав інтелектуальної власності під час переміщення товарів через митний кордон України.
Якщо під час проведення митного контролю відповідний орган на підставі даних митного реєстру об’єктів права інтелектуальної власності виявляє товари, які підозрюються у порушенні прав інтелектуальної власності, їх митне оформлення призупиняється, а товари підлягають розміщенню на складі цього органу. При цьому, за зверненням декларанта може бути надано дозвіл на зберігання таких товарів без їх розміщення на складі контролюючого органу. Зберігання товарів, митне оформлення яких призупинено, здійснюється за рахунок власника цих товарів.
Рішення про призупинення митного оформлення товарів на строк до 10 робочих днів і в разі необхідності продовження цього строку не більш як на 10 робочих днів приймає керівник контролюючого органу або посадова особа, яка виконує обов’язки керівника.
У разі призупинення митного оформлення швидкопсувних товарів строк призупинення становить три робочі дні та не може бути продовжений. Під швидкопсувними товарами у даному контексті розуміються товари, строк придатності для споживання або використання яких у разі призупинення їх митного оформлення закінчиться протягом 20 днів з дня такого призупинення.
Протягом строку призупинення митного оформлення товарів у зв’язку із наявністю підозри у порушенні прав інтелектуальної власності власник товарів може звернутися до контролюючого органу із заявою про випуск товарів, митне оформлення яких призупинено, до закінчення встановленого строку призупинення. Рішення про такий достроковий випуск товарів приймає керівник контролюючого органу або особа, або посадова особа, яка виконує обов’язки керівника, за дотримання певних умов, передбачених Митним кодексом України.
Подання та розгляду заяв про внесення до Митного реєстру регулюється Порядком реєстрації у митному реєстрі об’єктів права інтелектуальної власності, який затверджено наказом Міністерства фінансів України № 648 від 30.05.2012 року.
Заяву про внесення до Митного реєстру можна подати як в паперовому, так і в електронному вигляді. Якщо заява подається в електронному вигляді, вона повинна бути скріплена електронним цифровим підписом правовласника та мати в електронному вигляді додатки, перелік яких зазначений Порядком реєстрації у Митному реєстрі № 648 від 30.05.2012 року.
Відповідна заява та додатки до неї повинні розглядатися в строк, що не перевищує 30 днів від дати подання цієї заяви. Крім того, слід знати, що процедура реєстрації не потребує сплати зборів або внесення гарантійних платежів чи сплати застави.