Преференційний режим – це особливий пільговий режим здійснення зовнішньоекономічного співробітництва, що надається однією державою іншій без поширення на «треті країни».
Преференційна угода підписується між двома або більше країнами з метою спрощення міжнародної торгівлі між ними шляхом зниження внутрішніх тарифів. В таких випадках країна на одні й ті ж товари встановлює пільгові митні тарифи для торгівлі в зоні преференційної торгівлі та звичайні – для торгівлі з рештою країн.
Починаючи з 1 січня 2016 року умови торгівлі між Україною та ЄС регламентуються положеннями розділу IV “Торгівля і питання, пов’язані з торгівлею” Угоди про асоціації між Україною та ЄС, а з 1 вересня 2017 року Угода про асоціацію набула чинності в повному обсязі.
Для того, щоб скористатися преференціями в рамках вільної торгівлі між Україною та ЄС, товар має бути походженням з ЄС та відповідати правилам походження, визначеним у Протоколі І Угоди про асоціацію.
Декларант у разі подання до митного органу сертифікату походження товару EUR.1 має право на відновлення преференційного режиму (вільної торгівлі).
Порядок повернення помилково або надміру сплачених сум платежів зазначено в Митному кодексу України, Податковому кодексу України та Порядку повернення авансових платежів (передоплати) та помилково та/або надміру сплачених сум митних платежів № 643.
Адвокати нашого адвокатського об’єднання нададуть детальну письмову консультацію по всіх питаннях, які можуть виникнути з питань відновлення преференційного режиму, повернення помилково або надміру сплачених сум платежів та з інших митних питань.
Відстеження актуальної судової практики по митним спорам та наявність багаторічного досвіду практичного застосування митного законодавства дозволяє нам ефективно оскаржувати в судовому порядку протиправні дії та рішення митних органів. Крім того, після набрання законної сили рішенням суду адвокати нашого об’єднання супроводжують процес повернення клієнту грошових коштів, які було сплачено у зв’язку з безпідставним рішенням митного органу.
представництво інтересів клієнта в судах всіх інстанцій;
оскарження рішень, пов’язаних з відновленням режиму вільної торгівлі (преференційного режиму);
оскарження рішень, дій чи бездіяльності митних органів з приводу визначення коду товару за УКТЗЕД;
оскарження рішень, дій чи бездіяльності митного органу з метою повернення митних платежів, помилково або надмірно сплачених до бюджету;
складання запитів, скарг, заяв та інших документів правового характеру для врегулювання митного спору;
складання запитів, скарг, заяв та інших документів правового характеру для врегулювання митного спору;
письмове консультування клієнтів щодо преференційного режиму.
Найбільш ефективно захищати інтереси Клієнта у справах про порушення митних правил можуть саме адвокати. Тому у разі відкриття провадження у справі про порушення митних правил, яке вважається розпочатим з моменту складення протоколу про порушення митних правил, краще звернутися за допомогою до адвоката, оскільки спроби самостійного захисту скоріше за все призведуть до негативного для Вас результату.
Декларант з метою відновлення преференційного режиму повинен надати до митного органу заяву про відновлення преференційного режиму та повернення грошових коштів, до якої необхідно надати також митну декларацію, по якій було ввезено товар, а також сертифікат встановленого зразка EUR.1.
Краще витратити час на етапі проведення консультацій між митним органом і декларантом та підготувати і подати відповідну заяву, яку митний органу або задовольнить, або надасть письмові роз’яснення причин відмови у відновленні преференційного режиму, що буде використано як доказ при оскарженні незаконних дій митного органу в судовому порядку.
Також слід пам’ятати, що підстави для відмови митним органом у відновленні преференційного режиму, повернення помилково або надміру сплачених коштів, повинні бути обґрунтованими, з посиланням на норми діючого законодавства.
У разі переміщення товарів через митний кордон України країна походження товару обов’язково заявляється шляхом зазначення в митній декларації назви країни походження товару та відомостей про сертифікат про походження товару на товари, до яких застосовуються преференційні ставки ввізного мита.
У разі якщо імпорт товару є об’єктом антидемпінгових, компенсаційних або спеціальних заходів, тарифні пільги (тарифні преференції) не встановлюються або зупиняються чи припиняються, якщо інше не передбачено міжнародними договорами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України.
Спори з приводу преференційного режиму розглядаються митними органами в адміністративному (досудовому) порядку, а також адміністративними судами. Розгляд справи відбувається за місцезнаходженням митного органу, посадової особи, яка здійснювала розгляд спірного питання. Підпорядкованість таких справ визначена Митним кодексом України.
Відповідно до положень статті 301 Митного кодексу України повернення помилково або надміру сплачених сум митних платежів здійснюється відповідно до Бюджетного та Податкового кодексів України, а також Порядку № 643.
Обов’язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов’язання є подання платником податків заяви до митного органу про таке повернення протягом 1095 днів від дня здійснення помилкового або надмірного платежу.