Потреба у проведенні правового аудиту ІТ-компанії найчастіше виникає у разі її купівлі-продажу фірми чи перед пошуком інвестора для стартапу, з метою оцінки їх юридичного стану, виявлення як вже наявних зараз, так можливих у майбутньому правових проблем, що у свою чергу буде впливати на привабливість об’єкту для інвестора.
Якщо планується купівля бізнесу (M&A), то попереднє проведення правового аудиту об’єкту операції є просто обов’язковою і першочерговою складовою процедури купівлі ІТ-компанії, оскільки такий об’єкт, який планується придбати, може бути обтяжений податковими боргами та заставами, чисельними судовими спорами, багатомільйонними кредитними зобов’язаннями.
Правовий аудит (Due Diligence) являє собою всебічний юридичний аналіз об’єкту оцінювання, як наприклад підприємства та його корпоративної структури, дослідження виникнення та припинення прав на наявні активи (корпоративні права, нерухоме та рухоме майно), оцінка наявних обтяжень вказаних активів, а також аналіз зобов’язань щодо об’єкта дослідження (договірні взаємовідносини, кредитні зобов’язання).
Метою такого аудиту є отримання інформації юридичного характеру, необхідної для прийняття рішень по захисту бізнесу, збільшенню вартості компанії, оптимізації бізнес-процесів.
Отже, правовим аудитом є детальне вивчення адвокатами юридичного стану об’єкту аудиту задля виявлення ризиків правового характеру, пов’язаних з цим об’єктом, а також надання рекомендацій для їх ліквідації чи мінімізації. Тому проведення юридичного аудиту можна порівняти з проведенням діагностики стану юридичного «здоров’я» об’єкту аудиту, оскільки легше, швидше і дешевше завчасно виявити та «вилікувати» юридичну «хворобу» на ранній стадії, ніж потім боротися з її тяжкими наслідками.
При веденні ІТ-біснесу слід розуміти, що вчасно проведений Due Diligence зможе виявити суттєві юридичні ризики у діяльності компанії на ранніх етапах їх існування, що зменшить витрати на подолання таких ризиків та позитивно вплине на розвиток бізнесу в цілому.
Фахівці АО WinnerLex мають великий досвід проведення Due Diligence, у тому числі ІТ-компаній, мінімізуючи ризики настання негативних юридичних наслідків для суб’єктів господарювання, у тому числі ІТ-сектору.
податковий due diligence;
корпоративний правовий аудит («класичний» Due Diligence) для цілей купівлі-продажу бізнесу, злиття та поглинання (M&A);
правовий аналіз стану основних видів діяльності компанії;
аналіз юридичного стану основних засобів компанії;
аналіз кредиторської та дебіторської заборгованості;
перевірка установчих документів;
аналіз стану договірних відносин, перевірка юридичної чистоти угод, які плануються, або вже укладені;
перевірка потенційних та існуючих контрагентів;
юридичний аудит перед очікуваною перевіркою;
правовий аудит стартапів;
перевірка відповідності вимогам закону трудових відносин.
При укладанні договору про надання послуг щодо здійснення юридичного аудиту ІТ-компанії, рекомендуємо додатково укладати угоду про нерозголошення конфіденційної інформації з виконавцем. В угоді про нерозголошення необхідно вказати, яка саме інформація є конфіденційною, відповідальність за розголошення такої інформації, перелік осіб, яким у процесі здійснення аудиту буде надано доступ до конфіденційної інформації, тощо.
У разі здійснення юридичного аудиту ІТ-компанії результати проведення такого аудиту мають бути відображені у письмовому розгорнутому звіті, так у разі виявлення при перевірці обставин, які є ризиковими для бізнесу, можна буде скористатися звітом для їх усунення. Звіт – це також конфіденційна інформація, тому в угоді про нерозголошення конфіденційної інформації рекомендуємо врегулювати питання про звіт.
У зв’язку з тим, що специфіка діяльності у ІТ-сфері полягає у виготовленні комп’ютерного забезпечення, необхідно досконало прослідковувати наявність права власності на таку продукцію у компанії, на те, чи належним чином відбувається передача права власності від найманих працівників, які працюють як за трудовим, так і за цивільно-правовим договором.
Якщо у ІТ-компанії проведено юридичний аудит у разі купівлі чи продажу такої компанії, то у разі виявлення недоліків юридичного характеру після проведення due diligence, радимо виправити їх перед укладанням угоди купівлі чи продажу, щоб уникнути непередбачуваних проблем у майбутньому.
Якщо передачу у власність ІТ-бізнесу необхідно здійснити терміново, можна письмово зобов’язати теперішнього власника усунути недоліки, виявлені аудитом та прописати санкції, які накладаються на власника у разі невиконання таких недоліків.
Звичайно, у разі продажу чи купівлі ІТ-компанії здійснення юридичного аудиту є обов’язковим. Проте, слід пам’ятати, що аудит ІТ компанії – це, насамперед, оцінка діяльності, пошук вразливих місць, які можуть негативно вплинути на процес діяльності компанії, тому бажано такий аудит проводити з певною періодичністю, це допоможе запобігти будь-яких ризиків та негативних наслідків для Вашого бізнесу. Наприклад, на ранніх стадіях ІТ-бізнесу бажано здійснювати аудит структури компанії, з допомогою якого можна визначити найзручнішу організаційно-правову форму, обрати систему оподаткування, наперед прорахувавши усі можливі варіанти та відповідні витрати, спосіб налагодження трудових та цивільно-правових відносин із працівниками, тощо.
Насамперед, для здійснення юридичного аудиту ІТ-компанії необхідно визначити об’єм такого аудиту, скласти план, в якому вказати, що саме підлягає аудиту, наприклад, корпоративні, установчі документи компанії; документи, які регулюють відносини із контрагентами, відносини із працівниками, трудові угоди, цивільно-правові договори, тощо.
Конкретно визначити терміни здійснення due diligence не можливо у зв’язку із тим, що кожна компанія особлива, має різну структуру та обсяги. Крім того, тривалість аудиту залежить від того, проводиться він стосовно усіх аспектів діяльності суб’єкта господарювання, чи якогось окремого, наприклад, виключно перевірка установчих документів.