Успішна реалізація бізнес-проектів, що потребує взаємодії з органами державної влади та місцевого самоврядування (ліцензування певних видів господарської діяльності, отримання дозволів на будівництво тощо) вимагає ефективної комунікації між Клієнтом та уповноваженим органом. Є необхідним налагодження позитивної взаємодії між бізнесом да органами державної влади та місцевого самоврядування, коли компанія використовує у своїй діяльності природні ресурси – воду, надра, землю. Не обійтись без взаємодії з цілим рядом держорганів, коли Ваш бізнес пов’язаний із зовнішньоекономічними операціями (взаємодія з митними органами, валютний контроль, здійснення інвестицій за кордон) або медичною практикою. Окрім того, прийняття того чи іншого нормативно-правового акту (постанови, наказу, інструкції) певним держорганом може докорінним чиним змінити правила провадження того чи іншого виду господарської діяльності, унеможлививши ведення бізнесу за старими налагодженими схемами. Зважаючи на вказані обставини, посилюється роль таких юридичних послуг для бізнесу як Government Relations (GR, взаємодія з органами державної влади).
GR послуги для комерційної компанії полягає в захисті інтересів бізнесу шляхом взаємодії з органами влади та місцевого самоврядування.
Спеціалісти Адвокатського об’єднання WinnerLex мають необхідні знання, досвід та комунікаційні можливості для ефективного діалогу бізнесу та влади.
Розробка GR-стратегії компаній (стратегії взаємодії бізнесу з органами влади та місцевого самоврядування);
Представництво клієнтів в органах державної влади та місцевого самоврядування під час прийняття ними рішень, що впливають на здійснення бізнесу;
Моніторинг нормативного середовища, прогнозування змін в області законодавства і оцінка політичних ризиків (аналіз змісту та відстеження прийняття і набрання сили законопроектами, які впливають на правила здійснення бізнесу);
Консультування та сприяння входу іноземних компаній на ринок України;
Оскарження рішень, дій та бездіяльності органів державної влади і місцевого самоврядування та окремих посадових осіб;
Супровід та оскарження результатів перевірок.
У разі виникнення суперечок з певним державним органом чи його окремою посадовою особою перед розпочатком активних дій необхідно провести детальний юридичний аудит ситуації, що склалася, в ході якого необхідно проаналізувати конфлікт з точки зору діючого законодавства, виявити існуючі ризики настання негативних наслідків для бізнесу та розробити стратегію вирішення проблеми.
Перелік видів підприємницької діяльності, для провадження якого потрібно отримати ліцензію, визначається Законом Про ліцензування видів господарської діяльності. На кожен вид такої діяльності відповідними нормативними актами затверджуються ліцензійні умови – вичерпний перелік вимог, обов’язкових для виконання ліцензіатом, та вичерпний перелік документів, що додаються до заяви про отримання ліцензії.
Органи державного нагляду (контролю) мають право здійснювати планові перевірки за умови письмового повідомлення суб’єкта господарювання про проведення такої перевірки не пізніш як за десять днів до дня її проведення. Ви маєте право не допускати перевіряючих до планової перевірки в разі неодержання повідомлення про її здійснення.
Якщо правила ведення Вашого бізнесу у значній мірі встановлюються законодавством, є доцільним на регулярній основі аналізувати законопроекти та здійснювати моніторинг поточних змін у відповідне законодавство, щоб мати можливість планувати стратегію розвитку бізнесу з урахуванням змін у законодавство.
Якщо Ви вирішили оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність держоргану в суді, у цьому випаду краще звернутися до адвоката за професійною правничою допомогою. Адже навіть перспективну справу можна програти у суді, не маючи досвіду участі в розгляді справ в суді та не знаючи процесуального законодавства, що регулює порядок здійснення судочинства (наприклад, пропустити важливий процесуальний строк, після якого не можна буде подати важливі докази чи оскаржити рішення суду першої інстанції до апеляційного суду).
GR послуги бля бізнесу можуть бути потрібні у наступних випадках:
– Робота компанії пов’язана з тарифами та квотами, які контролюються державними органами.
– Компанія здійснює постачання товару чи надання послуг у державному секторі економіки;
– Бізнес використовує природні ресурси: надра, воду, землю.
– Підприємницька діяльність підлягає державному нагляду (контролю) у сфері екологічної та промислової безпеки.
– Компанія здійснює зовнішньоекономічну діяльність.
З метою вирішення конфліктної ситуації з держорганом чи окремим посадовим листом можна притримуватися різних стратегій, наприклад шляхом:
– проведення переговорів, листування та особистих зустрічей для досягнення компромісу, який би влаштував обидві сторони;
– оскарження до держоргану більш високого рівня;
– судового оскарження.
З метою захисту бізнесу від адміністративного тиску з боку державних органів, окрім звернення зі скаргою до держоргану більш високого рівня чи з позовом до суду, є можливим звернутися зі скаргою до Ради бізнес-омбудсмена України, однією з ключових цілей якої є забезпечення ефективної системної комунікації бізнесу з владою, органами державної влади та місцевого самоврядування, а також підприємствами, які перебувають у державній власності або підпорядковані державним органам.