Будь-який бізнес починається з ідеї та розробки правового алгоритму роботи. Підприємницька діяльність являє собою процес прийняття рішень та вчинення дій по втіленню бізнес-ідеї у життя. У сучасній швидко мінливій ринковій та політичній ситуації в країні майже неможливо досягти позитивних результатів від господарської діяльності без планування конкретних дій по реалізації бізнес-операції та прогнозування її майбутніх результатів.
Тому оптимальним варіантом є ведення підприємництва на основі бізнес-плану. Наприклад, якщо Ви плануєте побудувати виробничу лінію по виготовленню певної продукції, Ви маєте продумати, чи будете залучати оборотні кошти як кредит у банку, чи будете вести бізнес одноособово або разом з партнерами. Також постануть питання про придбання обладнання для виробництва, про купівлю або оренду виробничого приміщення, прийом на роботу працівників та виплату їм зарплатні і забезпечення безпечних умов праці, про сплату податків. Є зрозумілим, що всі перелічені вище питання, окрім бізнес складової, потребують вчинення юридично значимих дій. Так, залучення коштів у банку потребує укладання кредитного договору та договору про забезпечення виконання зобов’язання за кредитом – договору іпотеки, поруки. Взаємовідносини з бізнес-партнерами, як то порядок прийняття сумісних рішень чи розподіл прибутку, мають бути врегульовані у статуті створюваного підприємства. Придбання обладнання потребує укладення договору купівлі-продажу. Для оренди виробничого приміщення треба укласти відповідний договір оренди. Прийом на роботу працівників, які будуть виготовляти продукцію, буде пов’язаний з укладаннями трудових договорів, охороною праці, виплатою зарплатні та сплатою податків.
А ще окремі види господарської діяльності потребують попереднього погодження з тими чи іншими держорганами, отримання ліцензій та дозволів. Отже, реалізація жодного масштабного бізнес-проекту не обійдеться без взяття до уваги певних обмежень та особливостей, передбачених одразу декількома галузями права, як приклад, одночасного врахування правил, передбачених господарським, банківським та податковим правом. Тому кожен бізнес-план має бути підкріплений розробленим під цей план правовим алгоритмом роботи, оскільки завчасно юридично опрацьована стратегія бізнесу є необхідною складовою для нівелювання ризиків та успішного впровадження бізнес-ідеї.
Відмінною особливістю АО WinnerLex є бізнес-орієнтованість – ми обслуговуємо виключно бізнес. Нашими клієнтами є компанії різної спеціалізації: торгівля, виробництво, експорт сільськогосподарської продукції, імпорт, інвестиції, будівництво, металургія, банківська справа, стратегічне планування, IT-сфера, аудиторські послуги, модельний бізнес.
Надаючи юридичний супровід стартапу, ми готові поділитися своїми знаннями і накопиченим досвідом надати відповіді на юридичні питання щодо створення і здійснення бізнесу, при цьому з огляду на притаманні конкретному виду діяльності юридичні особливості і правові застереження.
Звернувшись до нас, Ви убезпечите себе від можливої вимушеної необхідності перебудовувати схеми роботи новоствореного бізнесу в авральному режимі через відсутність своєчасної поінформованості про юридичні нюанси конкретного виду бізнесу.
юридичне опрацювання різних варіантів діяльності компанії з наданням оптимальної правової схеми роботи конкретного бізнесу;
надання рекомендацій щодо корпоративної структури компанії (оформлення відносин між власниками);
аналіз дозвільної складової бізнесу (необхідність отримання ліцензій, сертифікатів, дозволів);
підбір оптимальної системи оподаткування;
підбір відповідної організаційно-правової форми компанії (товариство з обмеженою відповідальністю, приватне підприємство, акціонерне товариство);
складання необхідних статутних документів, характерних для певної господарської діяльності;
юридичне консультування щодо процедури створення бізнесу;
проведення реєстрації підприємства;
складання юридичного алгоритму здійснення різних видів угод;
складання всіх видів договорів, необхідних для ведення бізнесу;
складання внутрішньої документації підприємства (трудові і колективні договори, внутрішні інструкції і положення).
Для реєстрації нового підприємства спочатку потрібно визначитись з організаційно-правовою формою, назвою, місцезнаходженням, КВЕД (видами економічної діяльності), розміром статутного капіталу та його розподілом між учасниками юридичної особи, та з особою яка буде керівником підприємства. На наступному етапі необхідно підготувати та подати відповідний пакет документів для проведення державної реєстрації створення юридичної особи. Одразу після подання документів реєстратор зобов’язаний надати опис поданих індивідуальних документів на якому є код доступу, за яким на сайті Міністерства юстиції України – https://usr.minjust.gov.ua/content/free-search, після державної реєстрації, можна звантажити виписку та статут.
Обираючи між різними організаційно-правовими формами новостворюваного підприємства слід враховувати, що мінімальний розмір статутного капіталу акціонерного товариства становить 1250 мінімальних заробітних плат виходячи із ставки мінімальної заробітної плати, що діє на момент створення (реєстрації) акціонерного товариства, а мінімальний розмір статутного капіталу товариства з обмеженою відповідальністю на даний час законом не передбачений.
Якщо Ви вирішили реорганізувати своє підприємство шляхом злиття, приєднання чи поділу, пам’ятайте, що контролюючими органами буде проведена документальна позапланова перевірка підприємства, що реорганізується. Отже, у такому випадку як мінімум буде необхідно вжити заходів для приведення податкового та бухгалтерського обліку на підприємстві у відповідність до вимог законодавства.
На стадії розпочатку переговорів між продавцем бізнесу і покупцем останній частіше за все лише в загальних рисах уявляє реальний склад активів продавця, правильність їх юридичного оформлення, фінансові показники діяльності, стан кредиторської та дебіторської заборгованості. Тому на цьому етапі сторонам важливо узгодити «дорожню карту» – базові умови майбутньої процедури з продажу та купівлі бізнес активів. Зокрема, слід прийти до взаємної згоди з таких елементів:
– орієнтовна вартість активів, їх склад, кількісні та інші істотні параметри бізнесу або активів;
– планована структура основної угоди купівлі-продажу активів, приблизні терміни укладення і реалізації такої угоди;
– інформація (документи), яка буде надаватися покупцеві, про бізнес (корпоративні права, активи і пасиви, інша важлива для покупця інформація), в якому обсязі і в які строки;
– погодження контактних осіб з обох сторін, відповідальних за підготовку угоди, надання документів для проведення юридичної, бухгалтерської та податкової перевірки.
Така домовленість сторін за результатами переговорів може бути оформлена в письмовому вигляді, наприклад, протоколом про наміри.
Перед здійсненням будь-якої операції, пов’язаної з придбанням корпоративних прав на підприємство, купівлею нерухомого майна комерційного чи виробничого призначення необхідно здійснити правову експертизу ситуації навколо цих прав чи майна (так званий due diligence) – перевірити правомірність набуття власності на ці права або майно поточним власником, з’ясувати наявність судових спорів навколо таких об’єктів. Це дозволить ще до здійснення операції виявити та зважити наявні юридичні ризики.
Час, необхідний на розробку кожного правового алгоритму залежить від складності та обсягу бізнес-питання, для втілення якого необхідно підготувати такий алгоритм. Звичайно, що правовий алгоритм на втілення окремої господарської операції, як наприклад придбання у банка заставленого нерухомого майна, буде освітлювати менше питань та потребувати менше часу для підготовки, ніж правовий алгоритм по організації з нуля сільськогосподарського виробничо-торгівельного підприємства.
В ході розробки правової бізнес-моделі здійснюється створення системи корпоративного управління з метою захисту прав власників бізнесу, а також складання статутних документів компанії з урахуванням цілей і специфіки її діяльності. Юристи допоможуть підібрати оптимальну систему оподаткування (загальна чи спрощена система відповідно до вимог чинного законодавства України та в залежності від обраного виду підприємницької діяльності, організаційно-правової форми господарювання).
Також можлива юридична експертиза і надання консультацій щодо реструктуризації вже існуючої корпоративної структури (внесення змін до статутних документів, зміна розміру статутного капіталу, найменування, місцезнаходження, переобрання органів управління, відкриття і закриття філій і представництв).
Розробка правової бізнес-моделі також включає супровід створення та реєстрації юридичних осіб або ж навпаки – ліквідацію з певних причин вже існуючих юридичних осіб: акціонерних товариств, товариств з обмеженою відповідальністю, приватних підприємств, кооперативів, громадських організацій.
Послуги з розробки правової бізнес-моделі необхідні тим, хто тільки вирішив відкрити свою справу. Наші юристи, вислухавши і проаналізувавши всі уявлення Клієнта про його майбутній бізнес, спираючись на норми законодавства та юридичну практику, допоможуть підібрати найбільш підходящу організаційно-правовою форму підприємства: товариство з обмеженою відповідальністю, акціонерне товариство, приватне підприємство або ж іншу, передбачену чинним законодавством (Цивільний кодекс України, Господарський кодекс України, Закони України «Про акціонерні товариства», «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю», «Про кооперацію»).
Також необхідно серйозно підійти до вибору видів діяльності підприємства. З їх повним переліком можна ознайомитися в Класифікаторі видів економічної діяльності, затвердженим наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики від 11.10.2010 року №457. Від вибору виду економічної діяльності в тому числі буде залежати система оподаткування. Наступний етап – проведення всіх необхідних дій, загальних зборів, підготовка статутних документів та заяв, їх подання державному реєстратору. Дане питання регулюється Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань».
Послуги з розробки правової бізнес-моделі можуть бути корисні і вже зареєстрованим підприємствам, які ще не до кінця визначилися з системою оподаткування або хочуть здійснити оптимізацію оподаткування, розмірковують над вирішенням інших юридичних питань, як приклад, над внесенням змін до документації про діяльність підприємства (зміна організаційно-правової форми чи видів діяльності, зміна найменування або керівника).