Електронний режим проведення публічних закупівель, яким має бути направлений на спрощення та ефективність цих процедур, на практиці продовжує залишатися дієвим механізмом спонукання до антиконкурентних дій у «новому форматі», оскільки побудований на припущеннях та презумпціях правомірної поведінки учасників закупівельного процесу, що не виправдовується реаліями економічного життя нашої країни.
Так, наприклад, відповідно до ст. 25 Закону України «Про публічні закупівлі» замовник має право вимагати від усіх учасників у складі тендерних пропозицій внесення забезпечення тендерної пропозиції. Метою такого забезпечення є гарантування замовнику прийнятного захисту від “недобросовісних” учасників. Однак, якщо замовник використовує таке право у певному тендері, у такому разі це стає обов’язковою вимогою для всіх учасників торгів.
Отже, Законом закріплено саме добровільність цього інструменту, який найчастіше замовники використовують саме як інструмент для обмеження потенційного кола учасників, особливо у сферах, де є брак обігових коштів (науково-дослідні послуги, легка промисловість тощо). Зловживання з боку замовників спостерігаються і під час встановлення кваліфікаційних критеріїв для учасників, і в питаннях надання інформації про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, і багатьох інших. Учасники, у свою чергу, також «вдало» використовують недоліки законодавства у цій сфері, чим спотворюють результати проведених процедур або, взагалі, блокують їх проведення.
Адвокати АО Winnerlex якісно та професійно допоможуть Вам на будь-якій стадії проведення тендерної процедури для переконливої перемоги в ній, а також нададуть належний та ефективний юридичний супровід після.
- Консультування письмове та/або усне з приводу проведення та/або участі в тендерній закупівлі;
- Аналіз тендерної документації замовника на предмет відповідності законодавству та наявності дискримінаційних обмежень;
- Складення та оформлення запитів, вимог на адресу замовника тендерної процедури;
- Підготовка тендерної пропозиції;
- Оскарження процедури закупівлі на будь-якому рівні та етапі;
- Юридичне супроводження на етапі укладення договору про закупівлю за результатами проведеної закупівлі.
Перед тим, як розпочати підготовку тендерної пропозиції, детально проаналізуйте тендерну документацію замовника:
чи правильно визначений предмет закупівлі;
чи в повному обсязі надана інформація для формування пропозиції, у тому числі щодо технічних та якісних характеристик предмету закупівлі;
чи наявні умови, що обмежують коло потенційних учасників;
чи відповідає очікувана вартість предмета закупівлі дійсній (ринковій) вартості з урахуванням всіх похідних витрат, що прописані в проекті Договору, та який буде підписаний між замовником та переможцем процедури.
Використовуйте безкоштовний законодавчий механізм звернень з вимогами до замовника щодо усунення недоліків, виявлених вами, у тендерній документації.
Оскаржуйте несправедливі умови тендерної документації до органів АМКУ, якщо замовник не задовольнив вашу вимогу.
Під час подання скарги уважно ознайомтесь із вже наявними рішеннями органу оскарження відносно саме цієї процедури закупівлі, оскільки скарга буде залишена без розгляду, якщо буде встановлено наступне: суб’єкт оскарження подає скаргу щодо того самого порушення, у тій самій процедурі закупівлі та з тих самих підстав, що вже були предметом розгляду органу оскарження і щодо яких органом оскарження було прийнято відповідне рішення.
Активно захищайте свій результат участі у процедурі на будь-якій стадії, проте, пам’ятайте, що скарги щодо укладених договорів про закупівлю розглядаються в лише в судовому порядку.
Звертаємо увагу на те, що Мінекономрозвитку України затвердило Примірну тендерну документацію (наказ від 13.04.2016 № 680). Примірна тендерна документація не є обов’язковою для застосування Замовниками, проте на її основі можна сформувати власну тендерну документацію, врахувавши особливості своєї закупівлі та принципи здійснення закупівель відповідно до ст. 3 ЗУ «Про публічні закупівлі»;
Мінімальний крок для таких закупівель не нормовано Законом України “Про публічні закупівлі”.
Відповідно до Наказу Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 18.03.2016 № 473 інформаційно-телекомунікаційну систему “Prozorro” за адресою в мережі Інтернет: www.prozorro.gov.ua визначено веб-порталом Уповноваженого органу.
Так, можливо.
Відповідно до ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі» Антимонопольний комітет України як орган оскарження з метою неупередженого та ефективного захисту прав і законних інтересів осіб, пов’язаних з участю у процедурах закупівлі, утворює постійно діючу адміністративну колегію (колегії) з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель. Рішення постійно діючої адміністративної колегії (колегій) ухвалюються від імені Антимонопольного комітету України.
Право на оскарження, передбачене ст. 18 Закону України «Про публічні закупівлі» не обмежує права суб’єкта оскарження звернення до суду без попереднього звернення до органу оскарження.