Бюро економічної безпеки та нова стаття за шахрайство з ПДВ: що нового готують для бізнесу законодавці

04.09.2020
Бюро економічної безпеки та нова стаття за шахрайство з ПДВ: що нового готують для бізнесу законодавці Бюро економічної безпеки та нова стаття за шахрайство з ПДВ: що нового готують для бізнесу законодавці

03 вересня 2020 р. Верховною Радою України прийнято у першому читанні за основу проект Закону «Про Бюро економічної безпеки» 3087-д, яким пропонується замість податкової міліції створити Бюро економічної безпеки України – новий правоохоронний орган з більш широкими повноваженнями.

Звісно, фінальний текст прийнятого у майбутньому закону може дуже сильно відрізнятися від тексту законопроекту, але у випадку, якщо основні положення законопроекту залишаться незмінними, Бюро економічної безпеки України стане потужним інструментом впливу держави на бізнес. У зв’язку з цим пропонуємо звернути увагу на основні моменти законопроекту, щоб оцінити його можливий вплив на бізнес, оскільки в нашій країні як ніде актуальний вислів «попереджений – значить озброєний».

Основним завданням Бюро економічної безпеки України буде запобігання, виявлення та розслідування ряду пов’язаних з бізнесом злочинів, серед яких можна виділити, зокрема:

  • ухилення від сплати податків та зборів
  • злочини з підакцизними товарами
  • протидія законній господарській діяльності
  • шахрайство з фінансовими ресурсами
  • підроблення документів для проведення державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців
  • злочини з цінними паперами
  • незаконну приватизацію державного та комунального майна
  • незаконне використання знаків для товарів і послуг
  • незаконні збирання та розголошення комерційної або банківської таємниці
  • доведення до банкрутства.

 
Серед злочинів, які будуть розслідуватися Бюро, також слід згадати доведення банку до неплатоспроможності, у зв’язку з чим, враховуючи події останніх років, виникне ризик, що Бюро буде використовуватися як інструмент тиску на колишніх власників банків, виведених з ринку Фондом гарантування вкладів фізичних осіб.

Таким чином, Бюро економічної безпеки України в певній мірі буде об’єднувати в собі повноваження податкової міліції, СБУ та Національної поліції.

Законопроектом також пропонується доповнити Кримінальний кодекс новою статтею – 222-2 “Шахрайство з податком на додану вартість», яке полягає у розкраданні або заволодінні бюджетними коштами шляхом отримання бюджетного відшкодування або подання заяви про повернення суми бюджетного відшкодування на підставі подання завідомо неправдивих відомостей”. Слід зазначити, що існуюча зараз редакція статті 212 Кримінального кодексу не передбачає позбавлення волі як покарання, а лише обмежується штрафом. А запропонована нова стаття 222-2 Кримінального кодексу вводить санкцію за шахрайство з ПДВ – позбавлення волі на строк до дванадцяти років.

При цьому на сьогодні особа звільняється від кримінальної відповідальності, якщо вона до притягнення до кримінальної відповідальності сплатила податки, але запропонована нова стаття такої пільги вже не містить.

Тобто, особи, які вчиняють злочини в сфері оподаткування, у майбутньому можуть не тільки бути вимушені сплатити великий штраф, але і опинитися за гратами, як це передбачено кримінальним законодавством деяких розвинених країн, у тому числі США та Німеччини.

З цього приводу також виникне серйозний ризик, що кримінальні провадження за фактами шахрайства з ПДВ будуть використовуватися для посилення тиску на бізнес, оскільки станом на сьогодні такий тиск з боку податкових та правоохоронних органів не стає слабшим і, нажаль, поки що не має підстав вважати, що у майбутньому ця ситуація зміниться на краще.

Станом на поточний час згадані вище справи з приводу незаконного отримання бюджетного відшкодування з ПДВ, наряду зі слідчими податкової міліції, правовий статус якої викликає певні питання, нерідко намагаються розслідувати органи Національної поліції за статтею 191 Кримінального кодексу «Привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем», що є доволі сумнівним з точки зору законності, оскільки склад злочину по вказаній статті 191 передбачає, що привласнене майно має бути ввірене особі чи перебувало в її віданні, а у випадку з безпідставним отриманням податкового кредиту з ПДВ ця обставина не має місце, що дозволяє при грамотній юридичній аргументації обґрунтувати незаконність проведеного досудового слідства і, як наслідок, досягти звільнення від кримінальної відповідальності.

Необхідно підкреслити доволі велику запропоновану кількість працівників Бюро. Так, нардепи наразі пропонують, щоб чисельність працівників Бюро становила до 4 тисяч осіб.

При цьому, ряд працівників Бюро буде забезпечений доступом до автоматизованих інформаційних і довідкових систем, реєстрів та баз даних Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, Антимонопольного комітету України, Фонду державного майна України, органів державного фінансового контролю та деяких інших органів.

За пред’явлення службового посвідчення працівники Бюро матимуть право вільно входити до держорганів, органів місцевого самоврядування, зон митного контролю.

Також, працівники Бюро будуть мати право надсилати державним органам та органам місцевого самоврядування обов’язкові до розгляду пропозиції та рекомендації щодо усунення причин і умов, які сприяють вчиненню кримінальних правопорушень, віднесених до підслідності Бюро, а також отримувати від цих органів протягом 30 днів інформацію про розгляд таких пропозицій та рекомендацій.

Отже, народні депутати, на додачу до вже діючих нових органів – НАБУ та ДБР, пропонують створити ще один новий правоохоронний орган з чисельним штатом працівників та з доволі широкими повноваженнями, які матимуть змогу суттєво впливати на бізнес. Тому ми просимо звернути увагу підприємців на необхідність дотримання вимог податкового законодавства, особливо що стосується ПДВ, щоб зменшити ризик зіткнутися у майбутньому з Бюро економічної безпеки України.

Звертаємо Вашу увагу на те, що ця публікація не є юридичною консультацією і надається в інформаційних цілях. За наявності конкретної проблематики по публікації рекомендується отримання повної консультації нашими фахівцями.

Стаття написана адвокатом Адвокатського об’єднання WinnerLex Григорієм Чумасом. Авторське право на матеріал належить Адвокатському об’єднанню WinnerLex.

Передрук матеріалів статті без чіткого посилання на ім’я автора і компанії, в якій автор працює, а також джерело запозичення – є порушенням авторських прав і тягне за собою відповідальність, передбачену чинним законодавством.